Co to jest transport ponadgabarytowy?

Kwiecień 10 2018

Bywa i tak, że towarów zlecanych firmom spedycyjno-transportowym do przewiezienia z punktu A do punktu B nie da się ładnie zapakować na palety bądź duże kartony. Nie zawsze idealnie mieszczą się one w ciężarówkach, tak jakby ich wymiary zostały dokładnie wyliczone pod metraż paki. Przedsiębiorstwa przewozowe muszą więc być przygotowane na konieczność poradzenia sobie z tzw. transportem ponadgabarytowym (ponadnormatywnym). Podstawową kwestią jest dysponowanie flotą nowoczesnych pojazdów przystosowanych do transportu większych i cięższych ładunków oraz zatrudnianie kierowców, którzy wiedzą jak się z nimi obchodzić. A zatem, co to jest transport ponadgabarytowy i jakich ładunków właściwie dotyczy?

Transport ponadgabarytowy – definicja

Jak sama nazwa wskazuje transport ponadgabarytowy dotyczy przede wszystkim towarów o gabarytach większych niż standardowe, a także cięższych od nich. Mogą to być np. maszyny budowlane, statki, a nawet samoloty. Co znamienne, utrudnieniem są więc nietypowe wymiary tego rodzaju towarów. Zapisy prawne określają, że o transporcie ponadgabarytowym można mówić w momencie, gdy cały zestaw pojazdów przewożących ładunek ma długość większą niż 16,5 m, szerokość 2,5 m oraz wysokość 4 m. Czynnikiem kwalifikującym towary jako ponadgabarytowe jest również waga przekraczająca 42 t.

Ładunki ponadgabarytowe

Jak już zostało wspomniane powyżej ładunki ponadgabarytowe muszą spełniać przynajmniej jedno z czterech podstawowych kryteriów. Po pierwsze, za tego rodzaju towary uznaje się takie, które gabarytami wykraczają poza przyjęte zestawy samochodowe – ich ciężar jest zdecydowanie większy niż 25 t, a wymiary przekraczają 16 m długości, 2,5 m szerokości i 4 m wysokości. Przez to niemożliwy jest ich przewóz na zwykłych ciężarówkach. Po drugie, ładunki ponadgabarytowe to te, których długość sięga nawet 60 m, tak jak w przypadku wykorzystywanych w budownictwie przęseł czy filarów. Po trzecie ładunki wielkogabarytowe, które mimo ogromnych rozmiarów mają niewielką masę, przez co nie stanowią one zagrożenia dla nawierzchni dróg. Duży problem stanowią za to niewystarczające parametry infrastruktury. I wreszcie, po czwarte ładunki ciężkie i takie o skupionej masie ważące od 70 do 100 a w ekstremalnych przypadkach nawet 200 ton, przez co wymagają zastosowania specjalistycznych, wieloosiowych przyczep.

Macie Państwo pytania?