Kabotaż – przydatne informacje

Kwiecień 01 2018

Jak już wiemy z poprzedniego wpisu na blogu, przewóz kabotażowy jest krajowym zarobkowym przewozem wykonywanym tymczasowo w jednym z przyjmujących państw członkowskich na zasadach regulowanych przez Rozporządzenie 1072/2009. Mówiąc wprost, pozwala on firmom transportowym zminimalizować ilość tzw. pustych przebiegów, a tym samym maksymalnie wykorzystać możliwości floty. Jednak, aby wszystko przebiegło zgodnie z planem, a po drodze nie pojawiły się żadne niespodziewane sytuacje warto wiedzieć na temat kabotażu nieco więcej. Podpowiadamy zatem, czym jest operacja kabotażowa, jakie dokumenty są wymagane do przeprowadzenia kabotażu, a także czy regulacje kabotażu obowiązują również w przypadku pojazdów do 3,5 ton.

Operacja kabotażowa

Operacją kabotażową nazywamy przewóz ładunku od momentu jego podjęcia, aż do miejsca docelowego określonego w liście przewozowym. W tym czasie może odbywać się kilka załadunków i rozładunków.

Wymagane dokumenty

Zgodnie z Rozporządzeniem 1072/2009 w przypadku kabotażu konieczne są nie tylko dokumenty, które stanowią dowód wykonania przewozu w przychodzącym ruchu międzynarodowym, ale i każdym kolejnym przewozem kabotażowym. W związku z tym, jest to przede wszystkim list CMR mówiący o przewozie międzynarodowym na terenie państwa członkowskiego. Poza tym, istotne są listy przewozowe bądź podobne im dokumenty, pod warunkiem, że zawierają takie elementy, jak: nazwa, adres i podpis nadawcy, nazwa, adres i podpis przewoźnika, nazwa i adres odbiorcy oraz po dokonaniu dostawy, jego podpis i data dostawy. Obowiązkowo takie pisma muszą także określać miejsce i datę odbioru rzeczy, miejsce ich przeznaczenia, specyfikację przewożonych rzeczy, metodę zapakowania, masę brutto rzeczy/ ilość, numery rejestracyjne pojazdu i przyczepy.

Pojazdy do 3,5 ton

Według art. 8. Rozporządzenia 1072/2009 przewóz kabotażowy może odbywać się również pojazdami do 3,5 ton. W tym przypadku podmiot, który podejmuje się takiego transportu nie musi posiadać licencji wspólnotowej ani żadnych innych zezwoleń przewozowych. Co do reszty przepisów – są one identyczne, jak w przypadku pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Macie Państwo pytania?