Mocowanie ładunków w transporcie drogowym – regulacje prawne

Październik 15 2018

W poprzednim wpisie na naszym blogu omówiliśmy sposoby mocowania ładunków w transporcie drogowym. Do najpopularniejszych, opisanych przez nas po krótce zaliczyliśmy: mocowanie blokowe, z użyciem odciągów prostych, poprzez odciągi przepasujące, z pomocą odciągów pętlowych, a także ryglowanie. Skoro wiemy już na czym polegają poszczególne techniki, warto zapoznać się z przepisami, które określają ich zasadność. Wobec tego, tym razem skupimy się na mocowaniu ładunków w transporcie drogowym, regulacjach prawnych i zmianach, jakie zaszły na tym polu w lutym bieżącego roku.

Mocowanie ładunków w transporcie drogowym – podstawowe cele wprowadzanych zmian

Firmy transportowe muszą stosować się do poszczególnych przepisów, również tych, które podają, na jakie sposoby można wykonać mocowanie ładunków w transporcie drogowym. Regulacje prawne w tym przypadku wprowadzają ustandaryzowane procedury zabezpieczenia ładunku. Wszystko po to, by rozmieszczenie, mocowanie ładunków w transporcie drogowym oraz dodatkowe zabezpieczenie przewożonych towarów nie zagrażało bezpieczeństwu ani uczestników ruchu drogowego, ani mienia i środowiska.

Mocowanie ładunków w transporcie drogowym – regulacje prawne obowiązujące od 2018 roku

Nowe regulacje prawne obowiązujące w kwestii mocowania ładunków w transporcie drogowym określają podstawowe warunki, jakie musi spełnić firma transportowa, kierowcy, których zatrudnia oraz pojazdy, jakimi dysponuje, aby zapewnić bezpieczeństwo przewozu ładunków. Przede wszystkim, zanim przejdziemy do mocowania ładunków, należy pamiętać, że przestrzeń ładunkowa pojazdu ciężarowego lub innego musi być czysta. Po drugie, ładunek ma być umieszczony na pace w sposób stabilny, przy czym jego środek ciężkości powinien być jak najniżej i najbliżej osi pojazdu. Poza tym, ładunek musi być dodatkowo zabezpieczony celem uniknięcie jego przemieszczenia się, przewracania, przechylania, zarówno podczas jednostajnej jazdy, jak i przyspieszania czy hamowania. Stąd też należy zastosować jedną z wspomnianych na wstępie, a omówionych po krótce w poprzednim wpisie metod. W końcu ważne, by poprawność mocowania sprawdzać przy każdym załadunku, przeładunku, częściowym rozładunku, a nawet bezpośrednio po gwałtownym hamowaniu.

Macie Państwo pytania?