Podstawowe modele transportu wykorzystywane w branży TSL

Listopad 25 2017

Transport, spedycja i logistyka to niezwykle ważne aspekty w działalności każdego przedsiębiorstwa – zarówno ogromnych koncernów, jak i niewielkich działalności gospodarczych. W dzisiejszych czasach większość towarów produkowana i dystrybuowana jest bowiem w różnych zakątkach świata. Stąd też nie sposób uniknąć ich transportu, do którego nie tylko konieczny jest odpowiedni środek transportu (np. samochody dostawcze lub ciężarowe), ale także dokładny, pod każdym względem przemyślany plan oraz dobrze przeprowadzona organizacja. Oczywiście różne firmy korzystają z różnych form przewozu ładunków. Wyróżnić jednak można kilka głównych modeli. Jakich? Sprawdźmy!

Model wahadłowy

W modelu wahadłowym określony środek transportu kursuje regularnie, dostarczając towar pomiędzy wyznaczonymi punktami załadunku i wyładunku. Co ważne, korzysta przy tym wyłącznie z jednej naczepy. Najlepiej sytuację tę obrazuje dowóz materiałów budowlanych na plac budowy dużego obiektu.

Model wahadłowy ciągły

Do wyżej opisanego modelu podobny jest transport wahadłowy ciągły. Tym, co go odróżnia jest wykorzystywanie przynajmniej trzech naczep. W związku z tym kierowca pojazdu pobiera pełną naczepę, którą zawozi i zostawia na budowie, zaś w drogę powrotną zabiera ze sobą pustą (materiały na niej dostarczone zostały już wykorzystane przez ekipę fachowców). Na takiej samej zasadzie proces ten odbywa się po drugiej stronie – pusta naczepa pozostaje w magazynie na czas kolejnego załadunku, a kierowca pobiera następną, uprzednio załadowaną i znów jedzie na budowę.

Model promienisty

Model promienisty opiera się na tym, że jeden środek transportu ma jedno miejsce załadunku, natomiast kilka miejsc rozładunku. Po pobraniu towaru kierowca jedzie do hurtowni, gdzie wypakowuje przywiezione produkty lub materiały, a następnie wraca po nowy ładunek do tego samego miejsca i wyrusza w trasę do kolejnego kontrahenta.

Model sztafetowy

Transport sztafetowy stosuje się w momencie, gdy przewożony towar posiada kilka, dość mocno oddalonych od siebie punktów docelowych. Wówczas ciągnik siodłowy zabiera cały ładunek do wyznaczonego miejsca przeładunku. Stamtąd mniejsze samochody dostawcze, między które towary zostały podzielone rozwożą je do konkretnych odbiorców.

Macie Państwo pytania?