Transport towarów Polska-Szwajcaria – procedura celna

Styczeń 31 2018

Jak już wspominaliśmy w poprzednich wpisach, ze względu na to, że Szwajcaria nie jest członkiem Unii Europejskiej, w kraju tym obowiązują dość specyficzne wymogi celne. Nasze wieloletnie doświadczenie w transporcie towarów na linii Polska-Szwajcaria nauczyło nas, że przepisów tych w żadnym razie nie należy ignorować. Tylko dzięki temu, z sukcesem eksportujemy i importujemy zlecone przez Państwa ładunki.

Dopuszczalne gabaryty pojazdów

W Szwajcarii, jak w żadnym innym kraju europejskim, dopuszczalne wymiary oraz waga pojazdów są ściśle regulowane. Maksymalna wysokość wynosi jedyne cztery metry. Stąd też, pojazdy, które wysyłamy w trasy z Polski do Szwajcarii (i na odwrót) posiadają podwozia typu gęsia szyja (gooseneck chassis).

Opłaty za przejazd autostradami i wymagane dokumenty

Wysokość opłat dokonywanych za przejazd szwajcarskimi autostradami (LSVA) waha się w zależności od normy emisji spalin pojazdu. Prócz tego, każdy samochód ciężarowy powyżej 3,5 ton, który jeździ po terenie tegoż kraju musi posiadać specjalną kartę pojazdu, tzw. ID-card. Jest ona bezpłatna i można ją otrzymać na granicy od szwajcarskich celników. Kierowca musi jednak wypełnić formularz oraz okazać dowód rejestracyjny swojego pojazdu. Wówczas to na karcie ID programowane są indywidualne dane pojazdu. Podczas wjazdu do Szwajcarii kartę wprowadza się do czytnika LSVA, dzięki czemu uprzednio zapisane dane wyświetlają się na ekranie. Wtedy to można wprowadzić informacje dotyczące aktualnego stanu licznika i sposobu dokonania opłaty. Kolejno wczytuje się kartę Shell bądź AS24 Eurotraffic Card, co pozwala odczytać i otrzymać wydruk danych. Wydruk ten trzeba zachować na cały okres transportu po Szwajcarii. Przy wyjeździe należy natomiast wpisać na nim końcowym stan licznika, złożyć swój podpis i oddać dokument w biurze celnym. Wraz z potwierdzeniem dokonania transakcji, stanowi on dowód zapłaty podatku drogowego LSVA.

Dowód oddania dokumentu eksportowego

Czasem napotykamy na sytuacje, w których w jakiś sposób trzeba udowodnić, że kierowca rzeczywiście oddał dokumenty tranzytowe w agencji celnej. Służy do tego dokument TC 11 – europejski formularz celny. Stąd też, każdy kierowca w razie czego powinien posiadać przy sobie kilka czystych egzemplarzy. Dzięki wypełnieniu tego dokumentu i przekazaniu go do podstemplowania celnikowi, wchodzimy w posiadanie niezbitego dowodu na to, że wszystkie formalności celne zostały poprawnie wykonane.

Macie Państwo pytania?