Spedycja, transport ponadgabarytowy

Luty 10 2019

Spedycję, transport ponadgabarytowy niewątpliwie należy zaliczyć do kategorii specjalistycznego transportu drogowego. Towary o nienormatywnych rozmiarach, kształtach i/lub niezwykle dużej wadze wymagają zastosowania specyficznych środków ostrożności. Całą akcję przewozu tego typu ładunków poprzedzają wobec tego długie godziny spędzone na jej planowaniu. Przy tej okazji często zachodzi również potrzeba wprowadzenia zmian w ruchu drogowym, a także zaangażowania w pomoc policji. Na czym dokładnie polega spedycja, transport ponadgabarytowy ? Jak zorganizować przewóz ładunków ponadnormatywnych?

Co to jest spedycja, transport ponadgabarytowy?

Spedycja, transport ponadgabarytowy , inaczej ponadnormatywny lub nienormatywny to organizacja transportu i przewóz gabarytów, czyli ładunków, których wymiary i/lub masa przekraczają normy dopuszczane przez polskie prawo ruchu drogowego. Pośród najpopularniejszych ładunków nienormatywnych, z jakimi zmierza się spedycja, transport ponadgabarytowy zarówno w Polsce, jak i w całej Europie zaliczamy: elementy konstrukcyjne budynków, mostów, statków i samolotów, żaglówki i jachty, a także maszyny budowlane i rolnicze. Do przewozu wszystkich wymienionych oraz wielu innych gabarytów, firma spedycyjno-transportowa powinna dysponować odpowiednimi zezwoleniami oraz specjalnymi pojazdami. Co więcej, zanim taki transport się odbędzie, przedsiębiorstwo musi zdobyć pozwolenie od starosty/Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad, a w przypadku międzynarodowego transportu ponadgabarytowego również Naczelnika Urzędu Celnego.

Spedycja, transport ponadgabarytowy – jak zorganizować?

Spedycja, transport ponadgabarytowy to długotrwały i bardzo złożony proces. Odpowiednia flota samochodów oraz zezwolenia na przejazd od właściwych organów to nie wszystko. Trzeba jeszcze ustalić trasę przejazdu, co również nie jest rzeczą łatwą. Niestety wciąż niewiele dróg jest przystosowanych do transportu gabarytów. Przede wszystkim trzeba więc sprawdzić szerokość wszystkich dróg i rond, szerokość i wysokość tuneli, wysokość wiaduktów oraz wytrzymałość mostów. W tej kwestii również warto zwrócić się o pomoc do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która podpowie właściwą trasę, zatwierdzi każdy jej odcinek, a także wskaże dozwolone godziny.

Formularz kontaktowy